tisdag, augusti 31, 2010

Valfråga nr 2

Eller ja, det är väl inte riktigt en ny fråga utan ytterligare ett område inom skolpolitiken.

Nolltolerans mot mobbning

Inget barn ska behöva gå till skolan och vara rädd för att bli slagen, mobbad eller utsatt för kränkande behandling. Skolornas arbete med de här frågorna måste bli mycket bättre. Därför ska en nolltolerans mot mobbning införas i kommunen och ett systematiskt arbete måste finnas för att stärka skolorna i detta svåra uppdrag.

All skolpersonal ska vara skyldig att agera mot och anmäla misstankar om mobbning eller annan kränkande behandling. Metoderna som används i arbetet mot mobbning ska vara välbeprövade.

All skolpersonal ska vara skyldiga att anmäla misstankar om mobbning. Allt för ofta hör jag historier av elever om hur det visst förekommer mobbning på deras skola men lärarna ser inget. Så får det inte vara. Varje misstanke om mobbning måste anmälas. Idag hänger det på den enskilda läraren att notera misstankar men vad händer om denna försvinner? Misstankarna måste finnas tillgängliga för alla på skolan för att kunna se mönster.

söndag, augusti 29, 2010

förstörda valaffischer

Såhär i valtider är städerna fulla med affischer från olika partier. Det är ett sätt att uttrycka åsikter, promota kandidater och visa att man finns. Tyvärr är det ovanligt att affischerna får stå ifred. De blir nedsparkade, nedklottrade och sönderslagna. Det drabbar alla partier och är lika tråkigt varje gång det händer. Yttrandefriheten är viktig och får aldrig kränkas. Därför är det extra tråkigt när ungdomsförbund till etablerade partier, där det är troligt att medlemmarna så småningom kommer att komma in i partipolitiken och kandidera i val osv inte kan respektera andra partiers rätt att uttrycka sina åsikter.

Häromdagen hade SSU, Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund, varit ute på stan och förstört våra affischer. Inte bara våra, utan bland annat Kristdemokraternas hade förstörts. Tråkigt, och jag hoppas verkligen att deras moderparti reagerar och lär sitt ungdomsförbund vikten av respekt för demokrati och yttrandefrihet


lördag, augusti 28, 2010

Kunskapsfokus i skolan!

Jag kommer de närmsta dagarna att presentera de 4 områden som finns med i min personvalsfolder och som jag kommer att driva under den kommande mandatperioden.

För det första:

Kunskap!

Alla elever som går ut grundskolan ska ha de kunskaper med sig som de behöver för att klara fortsatta studier. Allra viktigast är baskunskaperna, att kunna läsa, skriva och räkna. Elever med svårigheter måste få mer kvalificerad hjälp.

Arbetet med tidig uppföljning av elevernas kunskaper måste utvecklas och bli ännu bättre. Nationella prov, skriftliga omdömen och de individuella utvecklingsplanerna är nödvändiga i detta arbete. Kunskapsförmedling är och ska vara skolans viktigaste uppdrag!

onsdag, augusti 25, 2010

Satsa på lärarna

Idag har jag och Staffan Werme presenterat 3 konkreta förslag på hur vi under nästa mandatperiod tänker satsa på lärarna i Örebro.

För det första: Höj lärarlönerna!
Eftersom lärarna har avgörande betydelse för elevernas inlärning och resultat måste vi ha de bästa lärarna. Läraryrkets status måste höjas. Lönerna är en viktig del av detta. Trots ett medvetet arbete för att öka lärarlönerna har Örebro fortfarande mycket låga löner. Vi kommer 2011 – 2014 att avsätta resurser för att höja lärarnas löner.

För det andra: Satsa på lärarna, hela arbetslivet!
Som lärare blir man aldrig fullärd. Det är otroligt viktigt att ständigt få utvecklas, bli bättre och få del av ny kunskap. Fortbildning och karriärmöjligheter är otroligt viktigt för att hela tiden utvecklas. Vi kommer under nästa mandatperiod satsa mer pengar på fortbildning för lärare och att införa lektorattjänster i kommunen.

För det tredje: Mindre politik i skolan!
En del politiker vill gå in och styra över pedagogik och detaljer i skolans inre arbete. Vi menar att makten över den vardagliga pedagogiska verksamheten på skolor ska ligga hos lärarna och skolledningen. De intraprenader som finns är bra exempel på att skolorna ofta fungerar bättre när de som befinner sig i verksamheten får större inflytande över den dagliga verksamheten. Vi kommer att under nästa mandatperiod öka självständigheten för våra kommunala skolor.

Visst är det här bara några delar av alla de som behövs för att göra skolan ännu bättre. Det vet du och det vet vi. Men vi måste börja någonstans. Vi väljer att börja med skolan.

Media: Sveriges radio Örebro, TV4

Skolans dag

Igår firades skolans dag och lärarfacken gjorde detta genom att ordna utfrågningar med politiken. Jag deltog i två sådana, dels en med LR på stortorget i Örebro och en med Lärarförbundet i Lekeberg.

EN genomgående fråga är naturligtvis hur vi gör den svenska skolan bättre. Jag svarade att det handlar om tre saker:

1. Ett tydligt kunskapsfokus. Kunskapsförmedling är och ska vara skolans viktigaste uppdrag. Då krävs det också att lärarna får vara just lärare och syssla med pedagogik, inte socialt arbete. Därför är det väldigt glädjande att regeringen idag presenterar en satsning på skolhälsovård.

2. Arbetsro i skolan Ordning och reda och arbetsro gynnar framförallt de barn som har svårt att koncentrera sig. Den arbetsmiljö som finns i många av våra klassrum skulle aldrig accepteras på en vuxen arbetsplats. Lärarna måste få mer befogenheter att upprätthålla ordningen i sina klassrum.

3. Mindre politik i skolan När skolan är kommunal är det lätt att hamna i en situation där politiken lägger sig i hur man ska arbeta i klassrummen, vilken metod man ska använda mot mobbning osv. Det tror jag är livsfarligt. Låt de som är pedagoger syssla med pedagogiken och håll politiken utanför skolan.

Naturligtvis är det bara tre av många saker som måste till för en bättre skola. Men man måste börja någonstans och vi väljer att börja med skolan!

torsdag, augusti 19, 2010

Ministerbesök

Igår hade vi finbesök av Tobias Krantz, högskole- och forskningsminister. Tillsammans gjorde vi ett antal besök under dagen, bland annat på Internationella Engelska skolan i Örebro.

Det var ett intressant samtal med rektor Johan Rapp och biträdande rektor Nils Rutqvist. Det blir tydligt att det faktiskt är bra och fungerar med ordentliga ordningsregler i skolan, som är välförankrade och framförallt efterlevs av både lärare och elever. Engelska skolan visar hur man utan några stora medel kan skapa en skola där det lönar sig att plugga och uppföra sig. Det ger också resultat.


Från vänster: Jag, Johan Rapp, Tobias Krantz och Nils Rutqvist

tisdag, augusti 17, 2010

Nolltolerans mot mobbning

En debattartikel publicerad i NA idag

Varje morgon är det 140 000 barn i Sverige som känner en klump i magen av obehag när de ska gå till skolan. Det görs mycket på våra skolor för att motverka mobbning och annan kränkande behandling. Likabehandlingsplaner, utbildningar i värdegrund och samspel är exempel på det. Trots detta förekommer det tyvärr att barn blir utsatta för mobbning. Det är aldrig ok! Oavsett anledning kan vi aldrig acceptera att ett endaste barn går till skolan med en klump i magen och en rädsla för slag, sparkar och elaka kommentarer.

Det är dags att vi börjar benämna problemet med vad det verkligen är. Genom att kalla detta för mobbning finns risken att man förminskar vad det verkligen handlar om. Brott mot barn måste kallas vid sitt rätta namn. Ett slag, en spark eller annat våld är misshandel, även om det sker på en skola och det är barn som utsätter andra barn. Beteenden som aldrig skulle accepteras i vuxenvärlden bortförklaras bara för att det händer i skolan, mellan barn.

Mobbning är upprepade kränkningar som sker systematiskt. Med andra ord, en person blir utsatt för kränkningar under en tid. Den person som blir utsatt hamnar i underläge vilket kan medföra att det blir svårt att försvara sig. Det är otroligt viktigt att de vuxna som finns runt barnet tar upplevelserna av kränkning på allvar. Skolverket har granskat 50 skolor i Sverige och studien visar att det tyvärr fortfarande är allt för vanligt att skolpersonal förminskar och bortförklarar upplevelserna barnen har.

Folkpartiet vill att regeringen ska se över möjligheten att göra mobbning straffbart. En skolfridslag som slår fast att det är extra allvarligt med den här formen av systematiskt nedbrytande kränkningar bör utredas. När en man slår en kvinna anses det försvårande om det är en del i en upprepad kränkning. Därför finns lagstiftning om kvinnofrid. På samma sätt ska det finnas en skolfridslag för att skydda de utsatta barnen.

En annan åtgärd för att komma åt problemet är att införa en Lex Sarah-lag för skolan. Det innebär att all personal i skolan ska vara skyldiga att anmäla all mobbning. Allt för att underlätta för personalen i skolan att se och våga anmäla. I en ny lagstiftning måste kraven ökas på lärare, och ytterst på rektorn, att agera tidigt i mobbningsärenden. Det måste ytterst vara de vuxnas ansvar att hindra mobbning. Föräldrarna ska också involveras på ett tidigt stadium.

Om inga andra lösningar fungerar måste det också bli lättare att flytta på mobbaren. Idag är det tyvärr så att det ofta är det mobbade barnet som tvingas byta skola eller klass för att få en bra skolgång. Det är inte ok! Det barn som redan är utsatt ska inte dubbelbestraffas genom att tvingas byta skola. En flytt av den/de som mobbar ska vara en sista utväg när övriga åtgärder misslyckas.

En skolfridslag, en lex Sarah-lag och att lättare kunna flytta på den som mobbar är tre steg för att komma åt problemet med mobbning. För alla kan vi vara överens om att mobbning aldrig är acceptabelt. Med den gemensamma utgångspunkten måste vi sätta ner foten och säga att mobbning inte får förekomma i våra skolor. Det är dags att på allvar införa en nolltolerans mot mobbning och all kränkande behandling i våra skolor!

Ina Lindström
Skolpolitisk talesperson (Fp) Örebro