lördag, maj 09, 2009

Folkpartister utsatta för rån och hot

Folkpartiet Örebro hade idag lördagen den 9 maj valupptakt. Flera medlemmar var ute i centrum och delade ut flygblad som uppmanande till att rösta i valet till europaparlamentet.

Två av medlemmarna blev utsatta för rån och hot av två okända män.

- De slet flygbladen ur händerna på mig och sa åt mig att sluta dela ut material. Han hänvisade till att han var arbetarklass. När jag försökte ta tillbaka materialet sprang han därifrån. Jag upplevde situationen som hotfull, säger Fredrik Idevall.

Samtidigt så skedde samma sak på andra sidan gatan.

-Han slet flygbladen ur mina händer. Jag försökte hålla i dem och vi kämpade en stund men till slut var jag tvungen att släppa och då sprang han därifrån, berättar Carina Johansson.

- Det här var helt klart ett försök att stoppa vår utdelning och jag upplever det som ett hot mot demokratin och yttrandefriheten, avslutar Carina Johansson.

En polisanmälan kommer att ske på måndag



Fredrik Idevall och Carina Johansson som blev bestulna och hotade

Inga kommentarer: