tisdag, april 24, 2007

KG Bergström borde leva i den moderna världen

Lars Leijonborg avgår. Det var väl inte särskilt oväntat men ändå lite trist. Jag tycker att han nog borde fått sitta i alla fall ett år till. Men nu är det som det är och jag tycker att Lars under de rådande omständigheterna fattade helt rätt beslut.

I TV sitter nu diverse experter och ska kommentera händelserna. Ett hett ämne är vem som ska bli ny partiledare på landsmötet i september.

SVT:s expert KG Bergström kommenterade valet av partiledare i gådagens sändningar. Han menade att det fanns några speciellt heta kandidater. Han nämnde skolminister Jan Björklund men även EU-minister Cecilia Malmström. Dock gjorde han analysen att Cecilia av privata skäl inte var aktuell. Detta eftersom hon är småbarnsförälder.

Jag hoppas att det är så att KG har missat att även Jan är småbarnsförälder. Även de andra partiledarkandidaterna Johan Pehrson och Erik Ullenhag har små barn. Jag hoppas att det är så att KG helt enkelt har missat detta faktum. För itne kan det väl vara så att han menar att en man kan vara småbarnsförälder och partiledare samtidigt men att samma kombination inte är möjlig för en kvinna?

Om det är så att KG faktiskt visste att Jan, Johan och Erik även de är småbarnsföräldrar hoppas jag att han kommer att be om ursäkt för sin minst sagt korkade kommentar. Annars kan man undra om SVT verkligen vill företrädas av medelålders män som inte lever i den jämställda värld vi andra gör.

4 kommentarer:

Agneta Blom sa...

Tyvärr hade ju Marit Paulsen samma inställning. Rimligen bör det vara så att ju fler människor som tillåter sig vara både föräldrar och höga politiker vi får, ju möjligare blir det. Sedan finns det stunder då det är väldigt krävande, men det är en annan sak.

Ina sa...

Naturligtvis är det inte ok att Marit säger en sådan sak heller! Jag ignorerade det inte, hade helt enkelt missat det.

Anonym sa...

"Naturligtvis är det inte ok att Marit säger en sådan sak heller!"

Hur står det till med åsiktstoleransen i partiet? Det är en himla tur att man inte är medlem i er lilla klubb, för ju mer jag läser om er, desto mer mörkrädd blir jag.

En typisk neo-liberal inställning verkar vara att du får gärna ha en egen åsikt, men du bör inte yttra den om den är "politiskt inkorrekt".

Ina sa...

Jag tycker faktiskt inte att det är ok att säga att en kvinna inte är aktuell som partiledare eftersom hon har små barn men att detsamma inte gäller för en man...