onsdag, april 25, 2007

Kommunalt riksmöte och ny partiledare

I helgen som gick höll folkpartiet sitt kommunala riksmöte i Örebro. Ca 700 folkpartister från hela sverige samlades på Conventum för att prata politik i dagarna tre.

Bland annat höll skolminister Jan Björklund ett mycket bra tal.

Dock överskuggades en mycket trevlig helg av måndagens besked om att Lars Leijonborg inte ställer upp till omval. Jag har inte riktigt betämt mig för vem jag vill se som hans efterträdare. Det finns ett antal bra kandidater.


Cecilia Malmström - en skicklig politiker som skulle företräda partiet på ett utmärkt sätt. Säger dock att hon inte vill.
Johan Pehrson - örebroare som har mycket av de kvalifikationer som krävs av en partiledare. Dock är jag inte jätteförtjust i den rättspolitik han fört under de senaste åren.
Erik Ullenhag - Socialliberal som skulle bli en utmärkt partiledare. Var dock i blåsväder efter sin DN-artikel vilken kan försvaga hans ställning.
Maria Wallhager - ytterst kompetent politiker från stockholm. Duktig debattör som dock är lite för okänd för resten av landet

Vem jag helst vill se återkommer jag med när jag funderat klart

1 kommentar:

Martin Tollén sa...

Jag tror jag vet vem jag vill ha, men det skulle nog vara en judaskyss att säga vem...