tisdag, januari 20, 2009

Mycket har hänt

Mycket har hänt sedan jag skrev sist. Har inte haft tid att sätta mig ner och formulera alla tankar och händelser men här kommer några av dem...

En stor fråga i media den senaste veckan har varit kommunalrådens avtal med läkargruppen som ger dem rätt till kontakt med läkare inom 24 timmar. Det har väckt starka känslor hos oppositionen. Viss media har dragits med i upprördheten men värt att notera är att den tidning (NA) som skrivit en del snaskiga artiklar mer värdiga en kvällstidning än en seriös dagstidning, själv har samma avtal för sina anställda. Flera av mina vänner som arbetar inom det privata näringslivet har även de samma avtal. Det är alltså inget unikt avtal som kommunalråden har. Det kostar ca 250 kr/person och månad. Det är ett sätt att uppväga att du som arvoderad politiker i övrigt inte har några som helst förmåner eller avtal som en anställd har. Man har ingen anställningstrygghet eller rätt till företagshälsovård.

President Obama... Känns roligt att kunna säga det på riktigt. Om några timmar svär han presidenteden och nu är det upp till bevis. Jag tror att många har lite väl högt ställda förväntningar. Visst komemr det att bli change men frågan är hur mycket. Det kan i alla fall inte bli sämre.

Det finns mer att säga men det kommer jag att göra i egna inlägg. Vissa saker är för viktiga för att klumpa ihop.

Till sist kan jag bara konstatera att vasaloppsträning och förkylning är en väldigt dålig kombination. Jag har varit mer eller mindre sjuk sedan jul. Hann med några bra träningsdagar i Orsa men efter det har det varit dåligt. Försökte åka lite förra veckan men kroppen och benen var stumma att det inte gick. Inte blev förkylningen bättre av det heller...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ina,

Tråkigt att du varit sjuk! Du lär ju klara Vasaloppet ändå - låtsas att du har en arg sosse bakom dig bara ;)

Jag reagerade lite på din beskrivning av Nerikes Allehandas skildringar av det privata sjukvårdsavtal en del kommunalråd valt att teckna (oppositionen har som du skriver valt att stå utanför, liksom Gabriella Blomgren, mp, och Rasmus Persson, c).

Jag vet inte om jag läst någon direkt "snaskig" artikel. Tvärtom tycker jag att de har hållit sig väldigt sakliga. Ingenstans har det stått att avtalet varit "dyrt", ingenstans har det stått om vem som utnyttjat avtalet mest och isf varför (vilket givetvis vore fruktansvärt om det hade gjort det). Jag tycker artiklarna har varit bra och klargörande och NA har verkligen låtit örebroarna själv bilda sig en uppfattning om huruvida avtalen är "rätt" eller inte.

/John Johansson, S

Ina sa...

Det är väl så att man läser saker annorlunda beroende på vilket perspektiv man har.

Jag har två miljöpartister med mig i spåret, känns som det räscker för att få fart på mig. Sossarna klarar jag mig bra utan, inte bara i vasaloppsspåret ;)

Anonym sa...

Hej Ina...:)

Äntligen ett blogginlägg från dig...:)...och jag vet, jag är inte särskilt bra på att blogga själv...:D

Naturligtvis är det här med avtalet med läkargruppen en storm i ett vattenglas och egentligen är nog ingen i oppositionen särskilt upprörd utan de ser sin chans att plocka billiga poäng. Man får trösta sig med att det är lite av deras funktion och att de flesta trots allt ser igenom krokodiltårarna...:) NA har jag ingen koll på men det är väl en såsseblaska som alla andra.

Jag tror tyvärr att Obama kommer få ett helvete. Förväntningarna är enorma och han har inte en suck att uppfylla dem. Guantanamo är en skamfläck och borde stängas omgående men inte ens det kommer bli enkelt.

Jag vidhåller att det här med vasaloppet är vansinnigt men jag är ruskigt stolt över dig...:D

Krya på dig...:)