lördag, maj 15, 2010

Folkpartiet vill skapa en kunskapsskola

Följande debattartikel publicerades i etc den 14 maj som svar på en artikel från socialdemokraternas Thomas Esbjörnsson.

Precis som Thomas Esbjörnsson skriver i sin debattartikel har den svenska skolan under de senaste fyra åren genomgått en rad stora förändringar. Det har varit nödvändiga reformer för att försöka rädda en skola som under många år av socialdemokratiskt styre cementerats i en form som varit allt annat än gynnsam för dess elever.

När alliansregeringen vann valet hade Sverige inte en skola som minskade klassklyftorna, utan tvärtom ökade dem. Studieresultaten för elever med högutbildade föräldrar var i stort sett oförändrade mellan 1999 och 2004 medan de för barn med lågutbildade föräldrar försämrades väsentligt. Det var den socialdemokratiska skolpolitiken som lade grunden till och även cementerade denna segregation.

Inte bara var det de svaga eleverna som lämnades åt sitt öde, de studiestarka eleverna utmanades inte. Den enda möjligheten att gå i speciella ”elitskolor” var om du var duktig i idrott eller kunde sjunga. Råkade du istället vara duktig på matte eller naturvetenskap fanns inte möjligheten att få gå före, i speciella matteklasser eller liknande. En bra skola hjälper inte bara de svaga eleverna, den utmanar även de starka eleverna så de får nå sin fulla potential.

För att komma tillrätta med detta har Jan Björklund och alliansen gjort en rad satsningar.

- Fler och tidigare uppföljningar för att på ett bättre och framförallt tidigare sätt kunna hjälpa de elever som riskerar att hamna efter. Vi är övertygade om att tidiga insatser är mer effektiva än att släppa upp eleverna genom skolåren med bristfälliga kunskaper. Tidigare nationella betyg och betyg från år sex är till för att hjälpa lärarna hitta de elever som behöver extra stöd. Detta kan inte vara helt fel eftersom även det socialdemokratiska partiet har anammat denna åsikt och nu driver den.

- Satsningar på lärare och deras kompetens. Lärarlyftet och även förskolelärarlyftet innebär en satsning på lärarnas kompetens och fortbildning som inte har någon jämförelse. Under 2010 presenterades en ny lärarutbildning och en lärarlegitimation ska införas. Eftersom lärarna är en av de viktigaste personerna för elevernas möjlighet att klara skolan är det av avgörande betydelse att de har rätt kompetens.

- Ökad valfrihet för barn och föräldrar. Tidigare var det i stort sätt omöjligt att byta skola inom kommunen med mindre än att man flyttade till en annan stadsdel. Det har vi nu förändrat och på det sättet ökat möjligheten för att elever att gå i en bra skola som passar varje enskild elev.

Esbjörnsson skriver också att regeringen stoppat möjligheten att läsa upp betyg på Komuvx. Låt mig citera de socialdemokratiska ministrarna Hallengren och Pagrotsky i en debattartikel som publicerades i DN inför valet 2006: ” I dag fattar regeringen beslut om att ändra reglerna för intagning till högskolan. Det ska inte längre gå att skaffa sig en attraktiv högskoleplats - till exempel inom läkarutbildningen - genom att läsa upp gymnasiebetyg på komvux. Reglerna för så kallad konkurrenskomplettering via komvux skrivs om helt. Vi vill bekämpa frestelsen att ta lättvindigt på gymnasietiden och räkna med ett fjärde år på komvux. (…) Den som höjt betyg på komvux ska aldrig gå före den som sökt in på sina gymnasiebetyg. Reformen ska öka rättvisan. Det har varit femton gånger vanligare att barn till högre tjänstemän och akademiker höjt betygen till högsta nivå på komvux, än barn från arbetarklassen” Socialdemokraterna föreslog alltså samma sak endast ett par månader innan alliansregeringen tillträdde 2006.

Jag borde inte vara förvånad. Socialdemokraterna har nämligen gjort samma sak inom en rad områden. Skälla och förkasta alliansens politik för att sedan själva börja driva samma politik. Naturligtvis tycker jag det är bra att socialdemokraterna vill ha mer uppföljning och tidigare betyg. Jag är övertygad om att det hjälper eleverna så att vi får en skola som faktiskt lyfter och utmanar alla barn, oavsett studieförmåga.
Ina Lindström
Talesperson i skolfrågor för Folkpartiet i Örebro

Inga kommentarer: