torsdag, september 02, 2010

Utveckla förskolan!

Skolan är den viktigaste frågan för mig och för folkpartiet. Det är viktigt att då inte bara fastna i att prata grundskola och gymnasium. Därför presenterar jag nu några delar av vad jag vill göra för att utveckla förskolan i Örebro.

Flexibel förskola!
Förutom att förskolorna ska ha en god pedagogisk miljö så gäller det att de är flexibla och anpassade efter de behov som föräldrarna har. Förskolorna ska ha öppet när föräldrar behöver barnomsorg. Samhället har förändrats och allt färre föräldrar arbetar 8-17. Därför måste förskolornas öppettider anpassas till de behov som finns. Nattis och kvällis är bra och ska utvecklas.

Utöka 15-timmarsreformen!
Barn till föräldralediga och sjukskrivna har idag rätt till 15 timmar barnomsorg i veckan. Den tiden ska utökas till 30 timmar per vecka. Det är inte en reform för föräldrarna utan för barnen. Barnens lärande och utveckling ska ges möjlighet att fortsätta, oavsett föräldrarnas situation.

Minska barngrupperna!
Barngruppernas storlek ska anpassas för att främja en trygg och god pedagogisk miljö. Därför ska inte barngruppernas storlek överstiga 15 barn.

En jämställd förskola!
Forskning visar att barn och elever ofta möts enligt gamla könsmönster i förskola och skola. Det begränsar varje individs möjligheter och utveckling. Det vill vi förändra genom ett medvetet, strukturerat jämställdhetsarbete i förskolor och skolor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror knappt det är sant när jag läser i texten ovan. Är du medveten om att Johan Åqvist möjliggjorde att min son och hans kamrater nu ingår i en barngrupp på 28 barn? Det är en ökning på 30% från en dag till en annan. Det rimmar otroligt dåligt med att ni är för mindre barngrupper. Detta hade inte blivit den bistra verkligheten om inte din partikamrat Johan valt att köra sitt eget race, utan att ta hänsyn till andra lösningar som lades fram i syfte att slippa detta scenario.