måndag, januari 25, 2010

Vi vill värna barnen

Idag har vi haft årets första nämndsammanträde med skolnämnd sydost. Sedan några år tillbaka får vi kvartalsvisa sammanställningar från verksamheterna om mobbning och kränkande behandling. Verksamheterna ska rapportera in alla fall som tas upp i trygghetsteamen. Det var ett initativ från oppositionen, och jag erkänner att det var ett bra sådant. Uppföljning är viktigt, inte bara vad gäller arbetet med måluppfyllelse utan också i den här frågan.

Idag kom frågan upp huruvida handlingen borde sekretessbeläggas eller inte. Den var full av detaljer som gjorde att man lätt kan härleda vilka/vilken elev det handlar om. Av omsorg för de redan utsatta barnen ville vi sekretessbelägga handlingen.

Detta ville inte oppositionen. Med hänvisning till offentlighetsprincipen ville man att det skulle fortsätta vara en öppen och offentlig handling, möjlig för press och allämnhet att ta del av. Efter mycket diskussioner måste jag säga att de ändrade sig men valde att lägga ett särskilt yttrande till protokollet.

Som grund är jag naturligtvis för öppenhet och offentlighetsprincipen. Men när det som i det här fallet drabbar de redan utsatta barnen tycker jag att andra värden går före. Det handlar om barn som blivit kränkta, mobbade och förmodligen mår dåligt över det de blivit utsatta för. Att inte sätta deras bästa i främsta rummet är för mig ganska märkligt. Den lilla människan ska värnas och det måste gå före principer och partipolitik!

Inga kommentarer: