torsdag, mars 18, 2010

Könsroller i skolan påverkar resultaten

Det finns idag tydliga skillnader mellan hur killar och tjejer klarar skolan. För att generalisera, tjejer är oftare högpresterande och känner stress över skolarbetet medan det bland killarna finns en mer utbredd glidarmentalitet. Till en del beror detta på de könsroller som finns i vårt samhälle. Den duktiga tjejen och den coola killen.

I min högstadieskola blev de killar som faktiskt pluggade och ville prestera utpekade som nördar. Det var mycket coolare att skolka och att inte ha pluggat till provet. Naturligtvis påverkar detta resten av livet.

DN har i sin artikelserie "prestationsprinsessor och glidarkillar" belyst det här problemet. Jag måste hålla med Jan Björklund som menar att mer struktur i skolan säkerligen skulle hjälpa de här killarna. Visst är ett eget ansvar för sitt skolarbete bra och klarar man av det så är det en väldigt utvecklande arbetssätt. Problemet är ju bara alla de som inte klarar av det.

Samtidigt får man inte heller glömma bort de tjejer som känner en enorm press på sig att prestera bra i skolan. De upplever stress och mår dåligt.

Med detta i åtanke är det väldigt välkommet att regeringen tillsatt en delegation för jämställdhet i skolan, under ledning av Anna Ekström. Det är ett nödvändigt arbete som inte kan påbörjas en dag för tidigt!

2 kommentarer:

Josefin sa...

Instämmer med att de är viktigt att beaka jämställdhet i våra skolor, men de varkar som vi har glömt detta, i resten av samhälelt finns frågan levande men inte i skolan, och varför vill Björklund ha med kateder undervisning, ska vi gå bakåt i tiden ännu mera för att lösa dessa "problem"??

Ina sa...

Det handlar om att ge en undervisning som är anpassad till de behov som eleverna har. Om nu en grupp elever inte klarar av att ta ansvar för sina studier på det sätt som idag förväntas så måste man ju anpassa undervisningen. Då kan mer traditionell undervisning kanske vara en väg att gå. Inte för alla. Men för de som behöver det.